Udruženje poslodavaca i samostalnih privrednika Gračanica pripremilo je i dostavilo Dopis prema Regulatornoj komisiji za energiju u FBiH (FERK),
u kojem su predstavljene primjedbe na nacrt Opštih uslova za isporuku električne energije.
Primjedbe na nacrt Opštih uslova za isporuku električne energije:
U tekstu Opštih uslova nije propisan način priključenja, utvrđivanje statusa za aktivne kupce. Neophodno je Opštim uslovima detaljno propisati način priključenja kako bi izbjegli nesuglasice sa Elektrodistribucijama prilikom podnošenja zahtjeva.
U Opštim uslovima se nigdje ne pominje kako se podnose zahtjevi za izmještanje distributivne mreže i šta je investitor dužan platit. U ranijim Opštim uslovima je to bilo definisano.
U članu 7, stav (1), tačka g) navedeno je da korisnik sistema ima pravo na naknadu štete nastale uslijed isporuke nekvalitetne električne energije od ODS-a u skladu sa Opštim uslovima i ugovorom o korištenju distributivne mreže. Mi privrednici imamo veliki problem sa Elektroprenosom zato što ne ulažu dovoljno u svoja postrojenja i ne razvijaju dovoljno svoju mrežu. Neophodno je pojasniti šta znači “nekvalitetna električna energija”, kao i da se propiše kako naplatiti štetu kada nije odgovorna Elektroprivreda nego Elektroprenos BiH. U tim slučajevima Elektroprivreda neće da plati štetu i pokreću se dugotrajni sudski postupci kako bi se šteta naplatila od Elektroprenosa.
U Opštim uslovima (kao i u Zakonu o električnoj energiji) je definisano da je u cilju priključenja objekta na distributivnu mrežu potrebno dostaviti potvrdu o ispravnosti električnih instalacija za objekte iz snage do 50 kW, odnosno odobrenja za upotrebu za ostale objekte?
Ova odredba je u suprotnosti sa Zakonom o prostornom uređenju i Zakonom o građenju FBiH.
Zakonom o prostornom uređenju je definisano da se objekat ne može priključiti na komunalnu infrastrukturu bez odobrenja za građenje (izuzev zahvata za koje nije potrebno odobrenje za građenje). Mi privrednici zahtijevamo da se obavezno izmjeni ova odredba Zakona i Opštih uslova.
Elektroprivreda ne može preuzimati ulogu inspekcije i zahtijevati pribavljanje Odobrenja za upotrebu kako bi pustila struju na objekat. Mi privrednici najbolje znamo koliko dugo traje procedura pribavljanja odobrenja za upotrebu i ovo će nam dodatno otežati i ugroziti naš rad.
U slučaju da se ne izmjeni ili ne pojednostavi ova odredba biti ćemo prinuđeni da pokrenemo ocjenu ustavnosti Zakona o električnoj energiji i Opštim uslovima.
Nejasno je kako se misle raditi izmjene na priključcima nekih objekata koji su izgrađeni prije 50-60 godina i koji su upisani u zemljišne knjige ali vlasnici ne posjeduju odobrenja za upotrebu? Ovi objekti nikada neće moći povećati snagu iznad 50 kW?
Članom 21. definisano je da elektroenergetska saglasnost važi pet godina. Ovo je veoma loše pogotovo kada je u pitanju izdavanje saglasnosti za priključenje elektrana. Na ovaj način će se virtuelno zauzeti kapaciteti na mreži na pet godina i onemogućiti svima koji hoće da grade elektrane da pribave saglasnosti. Osim navedenog može doći do pojave “trgovine” (crno tržište) sa pribavljenim saglasnostima. Rok izdate EES ne smije biti duži od godinu dana.
Šta za nas privrednike znači pojednostavljena procedura koja se pominje u članu 36, Zašto to nije detaljnije opisano? Na ovaj način je opet ostavljeno Elektroprivredama da one propisuju neke svoje procedure.
U članu 56, Opštih uslova je definisano da se očitanje vrši u pravilu mjesečno. Zašto ne omogućiti da se način očitanja može usaglasiti sa Elektrodistribucijom?
Smatramo da su propusti navedeni u ovom dopisu diskriminatorni za privredne subjekte, čime se znatno otežava fukncionisanje same privrede. Molimo da se, u interesu svih strana, pronađu funkcionalna rješenja, te otklone uočeni propusti i nedostaci, te se izbjegne pokretanje procedure za ocjenu ustavnosti, na šta ćemo, u suprotnom, biti prinuđeni.